Schilderkunst nieuws

 Op deze pagina treft u het belangrijkste schilderijnieuws van de afgelopen maanden aan.

Juni 2018

Premiere Van Gogh film

Op 8 juli 2018 gaat de film 'Van Gogh. Of wheat fields and clouded skies' feestelijk in première in het Kröller Mülelr Museum. De film, van regisseur Giovanni Piscaglia, geeft een kijk op Vincent van Gogh, door de ogen van ‘s werelds grootste privéverzamelaar van zijn werk: Helene Kröller-Müller (1869-1939). Zij kocht tussen 1908 en 1929 bijna negentig schilderijen en ruim honderdtachtig tekeningen van Van Gogh. De film is vanaf 12 juli te zien in de Nederlandse bioscopen.

 7 Miljoen voor een vroege Van Gogh

Een vroeg schilderij van Vincent van Gogh (1853-1890) bracht onlangs op een veiling in Parijs ruim 7 miljoen euro op. Dit was beduidend meer dan het veilinghuis Artcurial  vooraf verwachtte. De geschatte opbrengst was 3 tot 5 miljoen. Van Gogh schilderde Nettenboetsters in de duinen in 1882 in Den Haag. Onlangs heeft het Noordbrabants Museum nog een vroege Van Gogh gekocht voor 2,5 miljoen. De vroege werken van Van Gogh brengen duidelijk minder op dan zijn latere kleurrijke schilderijen.

Grote schenking voor Singer Laren

Singer Laren heeft de Collectie Nardinc gekregen, de privéverzameling van Jaap en Els Blokker. Ook schenkt Els Blokker het museum een geldbedrag zodat het een nieuwe vleugel kan laten bouwen. De verzameling bestaat uit ruim honderd schilderijen en werken op papier. Rode draad is het werk van Jan Sluijters, aangevuld met dat van tijdgenoten als Leo Gestel, Kees van Dongen, Theo van Rysselberghe, Jan en Charley Toorop en Carel Willink. De Collectie Nardinc is een prachtig overzicht van het Nederlands modernisme in de eerste helft van de twintigste eeuw.

Maart 2018

Rijksmuseum: Marten en Oopjen als Playmobil

Marten Soolmans en Oopjen Coppit hingen in 2016 drie maanden in de eregalerie van het Rijksmuseum. Daarna verhuisde het door Rembrandt geschilderde echtpaar naar het restauratieatelier. Vanaf 8 maart zijn ze, opgefrist en wel, weer te zien, in de tentoonstelling High Society. Ter gelegenheid daarvan zijn Marten en Oopjen verkrijgbaar als Playmobilfiguurtjes. De eerste 250 exemplaren gingen de afgelopen dagen al in de online voorverkoop en waren in ras tempo uitverkocht. De Playmobilcollectie van het Rijksmuseum bestaat inmiddels uit drie sets. Eerder traden Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh uit de Nachtwacht en Vermeers Melkmeisje al toe tot de wonderlijke wereld van het iconische Duitse speelgoedmerk. De originele Marten en Oopjen zijn sinds begin 2016 gezamenlijk eigendom van het Rijksmuseum en het Louvre. De portretten zijn om en om in beide musea te zien. De komende jaren hangen ze in het Rijks.

Hermitage Amsterdam: Tv programma Hollandse meesters retour

De tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage lokte al meer dan twee honderdduizend bezoekers naar Hermitage Amsterdam. Zij zagen daar 63 schilderijen van Nederlandse zeventiende-eeuwse kunstenaars, voor het eerst in 250 jaar weer even terug in het land van herkomst. De vierdelige documentaire Hollandse meesters retour laat zien hoe de expositie tot stand kwam. Het programma was vanaf vorige maand op de Nederlandse tv. Als u het gemist heeft, of in België woont: via deze link kunt u de serie terugzien: https://www.npo.nl/hollandse-meesters-retour/27-02-2018/AT_2091544. De serie volgt Cathelijne Broers, directeur van Hermitage Amsterdam, naar de Hermitage in Sint Petersburg dat eigenaar is van talloze Hollandse meesters. Ook in Nederland moest het nodige gebeuren: hoe richt je een tentoonstelling met zoveel unieke topstukken eigenlijk in? Hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk bezoekers komen? Hollandse meesters retour geeft een kijkje achter de schermen in de internationale museale wereld. De tentoonstelling is nog tot 27 mei te zien.

Mauritshuis: Meisje met de parel ontleed

Het Mauritshuis heeft onlangs een diepgaand onderzoek naar het Meisje met de parel van Johannes Vermeer uitgevoerd. Het Mauritshuis hoopte meer te weten te komen over de manier waarop Vermeer het Meisje met de parel schilderde en de materialen die hij gebruikte. Met de nieuwste technieken gingen onderzoekers opnieuw kijken naar aspecten als doek, penseelvoering, pigmenten en andere materialen die hij gebruikte voor dit wereldberoemde schilderij. Vermeer schilderde  Meisje met de parel omstreeks 1665. Het is een zogenaamde tronie. Tronies beelden een bepaald type of karakter uit. In dit geval een meisje in exotische kledij, met een oosterse tulband en een onwaarschijnlijk grote (nep-) parel in het oor. Na lange tijd zoek te zijn geweest kwam het schilderij in 1881 weer boven water: kunstverzamelaar Arnoldus Andries des Tombe kocht het werk voor twee gulden en dertig cent. Bij zijn overlijden in 1902 liet hij het werk na aan het Mauritshuis.

Fries Museum: echt of niet echt, schilderij Rembrandt

Een portret van Saskia Uylenburgh in het Fries Museum blijkt geschilderd door Govert Flinck. Dat wijst nader onderzoek van het schilderij door meerdere experts uit. De in Friesland geboren Saskia Uylenburgh trouwde met Rembrandt van Rijn. Lange tijd werd aangenomen dat hij het betreffende portret had geschilderd, maar sinds 1968 is al duidelijk dat dat niet het geval is. Nu, vijftig jaar later, staat vast dat Rembrandts leerling Govert Flinck de maker was. Het schilderij van Flinck is nu weer te bewonderen in de permanente tentoonstelling Ferhaal fan Fryslân in het Fries Museum en later dit jaar in de tijdelijke expositie Rembrandt en Saskia: Trouwen in de Gouden Eeuw. Deze vormt het startschot van het Rembrandtjaar 2019, dat plaatsvindt ter gelegenheid van Rembrandts 350ste sterfdag.

Mauritshuis: echt of niet echt, schilderij Jan Steen

Het schilderij De bespotting van Simson uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) is een echte Jan Steen. Dat concluderen specialisten van het Mauritshuis na technisch onderzoek. Geruime tijd stond het werk te boek als een achttiende-eeuwse kopie naar Jan Steen. Ten onrechte, want schilderstijl, techniek en voorstelling passen probleemloos in het oeuvre van de meester zelf, aldus de deskundigen. Het Mauritshuis heeft het schilderij gerestaureerd en toont het nu in de tentoonstelling Jan Steen vertelt, met een selectie van de mooiste historiestukken van Jan Steen. Deze zeventiende-eeuwse kunstenaar is vooral bekend als schilder van scènes uit het dagelijks leven zoals het vrolijke huisgezin. Maar hij schilderde ook heel andere onderwerpen, zoals Bijbelverhalen, de klassieke mythologie en de oudheid. Aan de hand van 21 schilderijen laat het museum zien dat Steen een veelzijdig en ambitieus kunstenaar was met een scherp oog voor humoristische verhalen en anekdotes.

Van Gogh Museum:  Portret Munch aangekocht

Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft een schilderij van Edvard Munch gekocht. Het gaat om het portret van Felix Auerbach dat de Noorse schilder in 1906 maakte in opdracht van de Duitse natuurwetenschapper.  Het is het enige portret van Munch in een Nederlandse collectie. Het monumentale schilderij, geschilderd in expressieve kleuren, is kenmerkend voor het oeuvre van Munch (1863-1944) en past volgens het Van Gogh Museum naadloos in diens collectie. Zowel het werk als de levens van Vincent van Gogh en Edvard Munch vertonen namelijk opvallende parallellen.

Stedelijk Museum Zutphen: expositie Lage Landen

Met Lage Landen start in Stedelijk Museum Zutphen een reizende tentoonstellingsreeks met kunstwerken uit het Rijksmuseum. Tussen nu en 2025 tonen vijf stadsmusea schilderijen uit het Amsterdamse musea in combinatie met werk uit de eigen collectie. Rode draad in de serie is de identiteit van Nederland. De musea onderzoeken die aan de hand van de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. Deze komen aan bod in vier verschillend exposities: Lage LandenKoele WaterenHoge Luchten en Hete Vuren. De eerste, Lage Landen, bestaat uit landschappen van bekende en minder bekende meesters, onder wie Jozef Israëls, Anton Mauve, Jacob van Ruisdael en Willem Maris. Stedelijk Museum Zutphen trapt de reeks af en vult de werken aan met topstukken uit eigen huis.

December 2017

380 miljoen euro voor een Da Vinci

Een aan Leonardo da Vinci toegeschreven schilderij is sinds kort het duurste kunstwerk ter wereld. Bij Christie’s New York bracht “Salvator Mundi” omgerekend 380 miljoen euro op (inclusief veilingkosten). Salvator Mundi (Verlosser van de wereld) is een portret van Jezus, geschilderd rond 1500. Sinds 2011 staat het te boek als een Da Vinci, maar daar zijn lang niet alle deskundigen het mee eens; een leerling van de Italiaanse meester zou de echte maker zijn. De omstreden toeschrijving schrikte bieders niet af. Die stuwden de hamerprijs op tot 400 miljoen dollar (337,8 miljoen euro), exclusief 50 miljoen aan veilingkosten (leuke verdienste voor Christie’s). De vooraf geschatte verkoopprijs was minstens 100 miljoen dollar. Later werd bekend dat het emiraat Abu Dhabi, een van de Verenigde Arabische Emiraten, de koper is van het werk dat komt te hangen in het onlangs geopende Louvre Abu Dhabi.

Unieke film over Vincent van Gogh

Voor de Van Gogh liefhebbers, nu in de bioscoop: Loving Vincent, de eerste handgeschilderde animatiefilm ooit. Meer dan  125 kunstenaars maakten in totaal 65.000 schilderijen, die vervolgens tot een vloeiend verhaal gemonteerd zijn. De film gaat over het onderzoek van Armand Roulin naar de vermeende zelfmoord van Van Gogh. In het verhaal zijn 100 schilderijen van Van Gogh verwerkt, een must voor de Van Gogh-liefhebbers! In één maand tijd  heeft de film al honderdduizend mensen naar de bioscoop gelokt. In het Noordbrabants Museum in Den Bosch is een fraaie tentoonstelling te zien over de totstandkoming van de film.

Fout of niet fout?

Duizenden mensen hebben een petitie ingediend bij het Metropolitan Museum of Art in New York, waarin wordt gepleit voor het weghalen van een schilderij dat aanstootgevend zou zijn. Op het schilderij “Thérese Dreaming” staat een jong meisje afgebeeld in een volgens sommigen nogal suggestieve pose. Het meisje zit achteruit geleund op een stoel en onder haar rokje is haar ondergoed zichtbaar. Het werk dateert uit 1938 en is gemaakt door de Frans-Poolse schilder Balthasar Klossowski de Rola, beter bekend als Balthus. De petitieondertekenaars vinden dat het schilderij niet passend in deze tijd omdat het voyeurisme zou romantiseren. Mia Merril, de schrijfster van de petitie, stelt voor om het schilderij te vervangen door een schilderij van een vrouwelijke schilder uit dezelfde periode. Het museum weigert dit echter te doen.

Een echte Springer ontdekt…..

Nog maar net in het vak sloeg de 24-jarige kunsthandelaar Kas Buunk onlangs al een goede slag. Op een veiling in Rotterdam kocht hij voor 1.100 euro een aan de Rotterdamse romanticus Charles Rochussen toegeschreven schilderij. Hij vermoedde echter dat het hier om een stuk van de beroemde schilder Cornelis Springer ging. En hij had gelijk. Het half verborgen sierlijke monogram CS bevestigde het vermoeden dat het toch Springer was die deze voorstelling schilderde. De nieuwe waarde is 25.000 euro. Cornelis Springer (1817-1891) was de meest befaamde Nederlandse stadsgezichtenschilder van de negentiende eeuw. Het paneel beeldt een Franse kasteeltuin uit met cipressen, een rozenstruik en zeventiende-eeuwse figuren.

En een valse Malevich ontdekt…..

Niet alleen worden er nog altijd echte oude meesters ontdekt, soms worden en ook valse oude meesters ontdekt…. Een schilderij dat zich als een Malevich bevond in de collectie van Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf, blijkt niet echt. Dat maakte het Duitse museum vandaag zelf bekend. Het gaat om een doek met als titel “Zwarte rechthoek, rood vierkant”. Een verzamelaar schonk het in 2014 aan het museum. Het werk zou uit omstreeks 1915 stammen, was de aanname. Na onderzoek van de verf en het canvas bleek echter dat het niet vóór 1950 kan zijn geschilderd. De Russische kunstenaar Kazimir Malevich overleed in 1935. De vezels in het doek duiden er zelfs op dat het schilderij waarschijnlijk pas tussen 1972 en 1975 is ontstaan. Toen het schilderij nog te boek stond als een echte Malevich had het een waarde van ongeveer 50 miljoen euro. Daar zal nu nog maar een fractie van over zijn.

September 2017

AVROTROS-serie: Het geheim van de meester

In “Het geheim van de Meester” staat elke aflevering een bekend schilderij uit een Nederlandse museale collectie centraal. Onder leiding van Jasper Krabbé gaat een aantal experts de uitdaging aan een exacte replica te maken van een origineel beroemd schilderij, van onder andere Vermeer, Rembrandt, Hals, Breitner en Van Gogh. Het seizoen 2017 is al begonnen, maar u kunt natuurlijk eenvoudig de voorgaande afleveringen terugzien. Vanaf 30 september start ook een theatertour waar u de replica’s kunt bewonderen. Voor meer info: www.avrotros.nl/het-geheim-van-de-meester.

Meesterwerken op tournee

Tien topstukken die musea dankzij de BankGiro Loterij konden aankopen, gaan komend najaar op tournee door Nederland. De kunstwerken van het Kröller-Müller Museum, Van Gogh Museum, Rijksmuseum en het Mauritshuis zijn steeds drie weken te zien in een ander museum.  De presentatie start op 4 oktober in het Mauritshuis in Den Haag De selectie is gevarieerd, met behalve zeventiende-eeuwse schilderijen ook werk uit latere periodes. Er zijn onder andere werken te zien van Jan Steen, Monet, Rembrandt en Van Ruisdael. Wilt u weten waar u deze schilderijen kunt zien? Kijk op www.mauritshuis.nl/tien-topstukken-on-tour.

Investeren in kunst

Het schilderij De maaier (naar Millet) van Vincent van Gogh bracht onlangs bij Christie’s Londen 27,3 miljoen euro op. Dit was bijna tweemaal zoveel als de hoogste schatting vooraf. Van Gogh schilderde het in 1889, minder dan een jaar voor zijn dood. Het schilderij is geïnspireerd door Jean-François Millets serie tekeningen van boeren. Hij maakte ze in de inrichting van Saint-Rémy, waar hij enige tijd verbleef na een inzinking. De vraag is waar het eindigt met die hoge prijzen (voor 23,7 miljoen kunt u ook 80.000 replica’s bij ons kopen…). Aangezien de vraag uit bijvoorbeeld China en de Golfstaten in het Midden-Oosten alleen maar toeneemt lijkt het einde voorlopig nog niet in zicht.

Het prijsverschil tussen echt en namaak

In het BBC-programma “Fake or Fortune” onderzoekt kunsthandelaar en -historicus Philip Mould of een kunstwerk echt of vals is. Onlangs stond een schilderij centraal dat hij ooit zelf kocht en later weer verkocht, tot tweemaal toe. Mould kocht het doek in de jaren 90 voor 11.000 euro. Hij verkocht het door, kocht het enkele jaren later weer terug en verkocht het in 2000 nogmaals, voor 38.000 euro. Mould vermoedde toen al dat het om een stuk ging van landschapsschilder John Constable (1776-1837, maar kon het niet bewijzen. Constable was een van de meest vervalste kunstenaars van de negentiende eeuw en experts durfden het daarom niet aan het schilderij als echt te bestempelen.  Een onderzoeksteam ontdekte uiteindelijk dat Constables zoon het werk ooit in bezit had en had verkocht. Twee experts oordeelden vervolgens dat het landschap wel degelijk een Constable is, ter waarde van zeker 2 miljoen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Aanbieding

Rembrandt, De verloren zoon € 349,00 € 299,00

Gastenboek

  • 16-07-2018 - Eind vorige week heb ik m'n bestelde schilderij van Monet...  lees meer
  • 28-06-2018 - Morisot met boeket van Manet lees meer
  • 22-06-2018 - Schilderij van de week ontvangen. Het is prachtig en ben...  lees meer
Plaats een bericht
© 2007 - 2018 Budgetschilderij | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Een cookie is een klein tekstbestand dat bij uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: hiermee kan de website speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om uw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoeft u niet steeds uw voorkeuren te herhalen. Permanente cookies kunt u verwijderen via de instellingen van uw browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw browser afsluit. Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: 1. Winkelwagen (functionele cookie): onthouden welke producten in uw winkelmandje liggen. 2. Cookiekeuze (functionele cookie): onthouden of u ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. 3. Google Analytics (tracking cookie): meten hoe u de website gebruikt en hoe u ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. 4. Facebook (social media cookie): met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'; deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Hoe kunt u cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via uw browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kunt u vinden in de instellingen van uw browser.