De overstap naar een vierdaagse werkweek had twee doelen: de productiviteit verhogen en de werknemers meer vrije tijd geven. Het plan was simpel: 32 uur werken met hetzelfde salaris als bij 35 uur. Volgens een onderzoek van Ifop in maart 2024 steunde bijna vier op de vijf werkenden deze nieuwe regeling. Met deze aanpak wilde men slimmer werken, zonder dat dit ten koste zou gaan van de levenskwaliteit van de medewerkers.
Het begon mis te gaan toen Metrickal besloot de tijdregistratiesoftware DeskTime in te zetten. Met deze tool wilden ze beter in kaart brengen waar bespaard kon worden. Tot ieders verbazing bleek dat één werknemer geregeld contact had met een ander bedrijf in de Verenigde Staten.
Deze werknemer, die sinds 2022 vanuit Peru voor Metrickal werkte en in eerste instantie als een vaste waarde in het team werd gezien, begon zijn prestaties te laten liggen. Al snel werd duidelijk wat er aan de hand was: hij had naast zijn baan bij Metrickal ook een fulltime baan aangenomen bij dat Amerikaanse bedrijf.
Toen Patrick Synge, medeoprichter en commercieel directeur van Metrickal, ontdekte dat deze medewerker ongeveer de helft van zijn werktijd voor de andere klus inzette, moest hij snel ingrijpen. Synge verwoordde dit zo: “Ik kan het me niet permitteren om klanten te verliezen omdat iemand extra geld wil verdienen.” Direct daarop werd de werknemer ontslagen vanwege het gebrek aan eerlijkheid en betrokkenheid bij Metrickal.
Klachten van klanten over gemiste deadlines hadden al voor de nodige onrust gezorgd. Voor Synge was het van groot belang dat klanten tevreden bleven en dat iedereen zich volledig inzette voor de taken binnen Metrickal. Het risico om klanten kwijt te raken doordat medewerkers hun eigen financiële belangen vooropstelden, was simpelweg onacceptabel.
Na zijn ontslag vond de werknemer snel een nieuwe plek bij het Amerikaanse bedrijf waar hij al eerder voor werkte. Inmiddels werkt hij daar fulltime, wat duidelijk maakt dat hij deze baan boven zijn rol bij Metrickal heeft verkozen.
Deze episode laat zien welke hobbels er op de weg kunnen komen als bedrijven nieuwe werkstructuren invoeren. Hoewel de vierdaagse werkweek voor veel mensen aantrekkelijk is, vergt deze aanpak wel openheid en eerlijkheid van zowel werkgever als werknemer.
Het verhaal van Metrickal onderstreept dat open communicatie in elke zakelijke relatie goud waard is. Voor iedereen in de arbeidswereld is dit een duidelijke les over integriteit en betrokkenheid in een veranderende markt. Terwijl bedrijven als Metrickal blijven zoeken naar manieren om de balans tussen werk en privé te verbeteren, blijft een eerlijke en oprechte communicatie onmisbaar voor blijvend succes van de organisatie.